Suntech Energy in Solarmagazine Editie Maart 2024

In het afgelopen week uitgekomen SOLARMAGAZINE staat een kort interview met Suntech Energy eigenaar Wouter Pilon. Vorig jaar won Suntech Energy haar tweede kampioenstitel op een rij. Lees het volledige interview hieronder verder.

Twee nationale kampioenstitels voor Suntech Energy

De Nederlandse editie van de European Solar Games voor de tweede keer op rij winnen. Die unieke prestatie leverde Suntech Energy vorig jaar. Eigenaar Wouter Pilon was daar uiteraard mee in zijn nopjes, en die titels helpen zijn bedrijf nu de consumentenmarkt voor zonnepanelen uitdagend is en zijn bedrijf weer op benen voeten staat. Suntech Energy werd juli 2022 overgenomen door BBC. De elektronicaketen verbreedde daarmee zijn aanbod, voor Suntech Energy was het een kans om door te groeien en de marktpositie te verstevigen.

1 jaar en 3 maanden later ging BCC echter kopje-onder. Het installatiebedrijf van Pilon heeft met 2 oud-medewerkers een doorstart gemaakt en is weer geheel zelfstandig. Voelt goed ‘Wij hebben een roerige tijd achter de rug, dat mag duidelijk zijn’, aldus Pilon. ‘Daarbovenop komt dat de vraag naar zonnepanelen van particulieren fors daalde vanaf half 2023. Dat brengt uitdagingen met zich mee. Het betekent echter ook nieuwe kansen. De tijd van snel geld verdienen is voorbij. Zonnepaneelinstallateurs die waarde toevoegen, kunnen zich onderscheiden; dat werkt in ons voordeel. Met BCC als moeder kwam naast kwaliteit leveren de nadruk te liggen op volume draaien, nu kunnen we weer volop focussen op onze oorspronkelijke kernwaarden: gedrevenheid, kwaliteit en veiligheid. Dat doen we met een wat kleiner team, maar het voelt goed.’

Extra zoet

Ook bij de European Solar Games staan kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel. Hoe snel een team ook is, als de zonnepanelen niet volgens de geldende technische eisen en Arboregels worden geplaatst, kom je niet ver in deze competitie. Pilon: ‘Dit sluit dus aan bij waar wij voor staan. Onze overwinningen smaakten daardoor extra zoet. Bovendien waren het gewoon leuke uitjes, goed voor de teamspirit. Daarnaast gebruiken we onze nationale titel natuurlijk volop in onze marketing en sales zodat potentiële klanten weten dat ze op ons kunnen vertrouwen.

Terug naar nieuwsoverzicht